Monday, January 3, 2011

Dilema anak naik sekolah

Setiap kali nak naik sekolah ramai yg mengeluh terutama bapa2 mithali cam aku. Kenapa mengeluh? Yerlah meh kita pakat ramai2 renungkan apa yang akan aku huraikan kat bawah nie dan aku harap bagi sape yg ada anak bakal masuk sekolah tak kira tadika atau sek kebangsaan jangan ler pulak kau org takut, tapi meh kita sahut cabaran sebagai seorang bapa yg bertanggunjawab(cewah kasi up sket).

Untuk pengetahuan semua rakyak malaysia, aku ada 3 orang hero yg semuanya bersekolah. Yg sulung darjah 3, yang tengah darjah 1 dan yg bongsu tadika. senarai2 kat bawah nie pada aku adalah berdasarkan pembelajaan sederhana bagi tahap ekonomi aku sekarang nie.

Bermula dengan dengan belanja beli kelengkapan sekolah
Baju sekolah(campur sekolah agama)
Yg sulung - 2 pasang baju sekolah kebangsaan & 1 pasang sekolah agama , sbb baju tahun lepas kasi kat adik dia
Yg Tengah - 1 pasang baju sekolah kebangsaan, 2 pasang baju sekolah agama sbb baju abg dia banyak lagi yg boleh pakai(jimat)
Yg Bongsu - Takde beli sebab baju tahun lepas masih elok(jimat lagi)
Jumlah RM = RM180(Nie jenama cikai2 jer)
Kasut Sekolah
Setiap sorang aku beli 2 pasang
Beg Sekolah
Setiap sorang aku beli 1
Jumlah RM kasut + Beg = RM220

Daftar tadika - RM995(nie bukan tadika Smart reader, Nuri atau yg branded2)
Daftar sekolah kebangsaan(yuran darjah 1 & darjah 3) - RM210
Daftar sekolah agama - RM150(yuran darjah 1 & 3)

Buku sekolah kebangaan (darjah 1 & darjah 3) - RM280
Buku & kitab Sekolah agama(darjah 1 & 3) - RM150(*darjah 1 guna kitab abg dia jimat lagi)

Transport - RM100

Total semua benda asas yg aku mentioned kat atas berjumlah = RM2285 what?????? Mak ai, banyaknye(mengeluh bagi seorang bapa yg berpendapatan sederhana cam aku). Boleh tak aku cut2 apa yg tak patut kat atas tu???(saranan kerajaan suruh berjimat). Entah tak tau aku apa yg boleh di cut sbb aku rase tu semua benda wajib beli bukan suka2 beli sebab anak aku mintak.

Apa yg aku cite nie bukan nak bagi tau apa yg aku spend atau jumlah dia, tapi lebih kepada kerungsingan bapa2 macam aku bila sekolah nak bermula. Itu ada yg start pinjam kawan, bank dan termasuklah Along. Tak kisahlah ngan sape kau org nak pijam, tapi kalau niat kita nak tengok anak2 kita sekolah dengan sempurna aku tetap respect ngan kau org.

Tapi ada jugak aku dengar ada setengah2 bapa yg buat endah tak endah pasal keperluan anak2. Semuanya harap kat bini yg uruskan, kalau mintak duit lebih sket mulalah bising cakap "buat apa beli yg mahal2, yg tahun lepas masih boleh pakai". Tak suka betul aku bapak2 macam nie, memang ler yg tahun lepas boleh pakai kalau masih elok tapi kalau dah terpaksa jahit sana sini macam mana nak pakai. cuba kau pakai baju jahit sana jahit sini pegi keje apa kau org rase, anak2 pun ada persaaan malu bila berdepan dengan kawan yg serba baru. Pada aku bagi yg berkemampuan tak salah, tapi yg kurang berkemampuan tu lainlah cite.

Terpikir jugak aku macam mana kerajaan nak bantu selesaikan masaalah nie? mungkin boleh masukkan budget dalam belanjawan negara seterusnya. Yerlah kalau tidak macam nie ler setiap tahun bapak2 cam aku nie akan terus dilema & dilema.......

7 comments:

Siti said...

kalo yg gaji rm2000 maknanya tak makan sebulanlah ek? kesian kan?

Unknown said...

Entah ler cik Siti, fening pakcik. Kena ler simpan sikit setiap bulan. nak buat macam mana this is our life...must go on & on, jangan go OFF sudah....huhu

Unknown said...

Entah ler cik Siti, fening pakcik. Kena ler simpan sikit setiap bulan. nak buat macam mana this is our life...must go on & on, jangan go OFF sudah....huhu

Unknown said...

Entah ler cik Siti, fening pakcik. Kena ler simpan sikit setiap bulan. nak buat macam mana this is our life...must go on & on, jangan go OFF sudah....huhu

Siti said...

awal thn je azab sikit. lps tu dah takde beli2 dah kan? belanja sekolah diorang jelah yg perlu disediakan.

tp mmg kesianlah kpd mereka yg berpendapatan rendah.

Unknown said...

Nak buat cam mana, terima dengan syukur selagi Allah masih beri rezeki kat kita

Unknown said...

Nak buat cam mana, terima dengan syukur selagi Allah masih beri rezeki kat kita