Sunday, January 2, 2011

Scone made in Ulu tiram

Tup tap tup tap dah masuk tahun baru, apa agaknye azam aku tahun nie. Kalau ikut hati azam aku tahun nie aku nak duduk rumah goyang kaki tapi bulan2 duit beriban2 masuk acount, boleh tak? huhu.

Tu bukan azam tapi angan2 mat jenin. Tapi doktor Azizan kata(ada kata dia nie letak sendiri Dr.kat depan nama dia) tak salah berangan2 sbb ngan angan2 ler baru kita boleh pasang cita2. lantak ler doktor entah betul ker tidak wa pikir ler sendiri.

Tapi cam tak logik jer kalau aku tak ada azam tahun nie kan? yerlah kalau kau tanya budak kecik darjah 1 pun dia orang ada azam tahun baru, apalah aku nie. Oklah2 aku rase aku nak letak 3 azam aku tahun nie. Yg standard2 tu tak payah ler letak cam nak jadik baik, nak banyak beramal, nak rajin keje dan ect...tu semua azam standard. Dan confirm kau org tak leh nak measure succesful dia.

Apa2 pun nie dia azam aku tahun nie,
1. Aku nak go more advance dalam photography(nak pegi ker pro ler tu)
2. Aku nak start belajar masak(entah nape tiba2 pulak)
3. Aku nak at least setiap hari aku belajar satu benda baru dalam hidup.


Haaah tulah dia azam aku tahun nie, kau org tolong doa2kan supaya azam aku tercapai yer...aminnnn.

Lah apa kene mengena tajuk yg aku tulis kat atas tuu dengan apa yang aku tulis nie....tak logik tak logik. Senang cita nie kene mengena ngan azam aku nombor 2 & nombor 3.

Azam nombor 2, aku nak belajar masak....nah nie ler masakan yg aku belajar tahun baru nie. Pada 1.1.11 aku cuba resipi buat "SCONES". Kau org tau tak binatang apa SCONES nie? kalau ada yang tak tau SCONES nie sejenis kuah org putih biasenye kat UK ler selalu kau org jumpa benda nie. Resipi dia agak mudah gak.....tengok kat bawah

Resipi SCONES made in ULU TIRAM
1. 1/2kg tepung naik sendiri(dah siap ngan baking powder)
2. Gula(halus) 1/2 cawan gula
3. 1/4 tea spoon garam
4. 6 table spoon(besar sket dari tea spoon) butter cup(pastikan butter cup mesti sejuk)
5. 1 cup susu cair atau boleh guna yogurt(aku prefer yogurt)
6. *Lemonade @ lemon berkabonat(kat giant biase ada jual cam air sprite jugak)

Cara masak,
Campurkan semua bahan kat atas jadikkan "Doh" ala cam nak buat kuih raya ler. dah tu kau cari ler benda nak tekap jadi bulat.
Masukkan dalam owen set kat 180deg C selama 20~25 minit(agak2 masak ler).
Lepas masak kau carik ler crim & jem untuk dimakan.
Hasil dia seperti di bawah. Cuba jangan tak cuba.








4 comments:

Siti said...

ape kaitan scones dgn anak anda yg sedang menguap?

Unknown said...

Huhu, tersasar dari objective. Termasuk ler tuu.

Unknown said...

Huhu, tersasar dari objective. Termasuk ler tuu.

Unknown said...

Huhu, tersasar dari objective. Termasuk ler tuu.